gerechtsdeurwaardersforum gerechtsdeurwaardersforum
vragen over de gerechtsdeurwaarder en zijn ambtsverrichtingen, voor de professional en de leek

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

beslag op andermans inboedel in mijn woonplaats

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> beslag op roerende goederen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tintinesk

BerichtGeplaatst: 02-10-2013 07:25:44    Onderwerp: beslag op andermans inboedel in mijn woonplaats Reageren met citaat

Ik woon in een huis waarvan ik de eigenaar niet ben en de meeste inboedel die hier staat is ook niet van mij. Maar ik mag dit gebruiken van de eigenaars.

Mits enkele uitzonderingen behoort de inboedel toe aan twee andere familieleden. Ik heb hier heden wel geen enkel bewijs van, omdat het gaat om algemeen een oude inboedel waarvan al tientallen jaren geen aankoopbewijs meer bestaat, zoals antieken meubels.

Ik ontvang een wettelijk minimuminkomen (invaliditeit FOD).

Stel: ik krijg schulden die ik niet kan afbetalen. Die zijn er nu nog niet. Kan dan beslag gelegd worden op alle inboedel aanwezig in het huis, ook al is deze niet mijn eigendom, en ben ik geen contractuele huurder (wel wettig gedomicilieerde) ?

Mij kan het veel minder schelen dat men mijn spullen komt opladen, maar andermans spullen, daar heb ik een groot probleem mee, dat wil ik die mensen niet aandoen.

Kan voor het zover ooit komt, via het op naam van de effectieve eigenaars laten zetten door mij van de inboedel die hen toebehoort, vermeden worden dat er beslag kan worden gelegd op hun inboedel? Zo ja, hoe gaat dat in zijn werk? Onderling schriftelijk akkoord of notaris? Vorm?

Heeft een op naam laten zetten dezelfde wettelijke waarde als een kasticket met vermelding van rek.nr. ? Behoort een schenking (van mij aan die familieleden die eigenlijk al effectief eigenaar waren/zijn) tot de mogelijkheden?

Wat is de beste manier voor mij om te vermijden dat er in mijn woonplaats ooit beslag zou kunnen gelegd worden op andermans inboedel, buiten het effectief gaan moeten verwijderen uit de woning van die inboedel?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Toon
beheerder-moderator

BerichtGeplaatst: 02-10-2013 14:10:38    Onderwerp: Re: beslag op andermans inboedel in mijn woonplaats Reageren met citaat

tintinesk schreef:
Ik woon in een huis waarvan ik de eigenaar niet ben en de meeste inboedel die hier staat is ook niet van mij. Maar ik mag dit gebruiken van de eigenaars.

Mits enkele uitzonderingen behoort de inboedel toe aan twee andere familieleden. Ik heb hier heden wel geen enkel bewijs van, omdat het gaat om algemeen een oude inboedel waarvan al tientallen jaren geen aankoopbewijs meer bestaat, zoals antieken meubels.

Ik ontvang een wettelijk minimuminkomen (invaliditeit FOD).

Stel: ik krijg schulden die ik niet kan afbetalen. Die zijn er nu nog niet. Kan dan beslag gelegd worden op alle inboedel aanwezig in het huis, ook al is deze niet mijn eigendom, en ben ik geen contractuele huurder (wel wettig gedomicilieerde) ?

Mij kan het veel minder schelen dat men mijn spullen komt opladen, maar andermans spullen, daar heb ik een groot probleem mee, dat wil ik die mensen niet aandoen.

Kan voor het zover ooit komt, via het op naam van de effectieve eigenaars laten zetten door mij van de inboedel die hen toebehoort, vermeden worden dat er beslag kan worden gelegd op hun inboedel? Zo ja, hoe gaat dat in zijn werk? Onderling schriftelijk akkoord of notaris? Vorm?

Heeft een op naam laten zetten dezelfde wettelijke waarde als een kasticket met vermelding van rek.nr. ? Behoort een schenking (van mij aan die familieleden die eigenlijk al effectief eigenaar waren/zijn) tot de mogelijkheden?

Wat is de beste manier voor mij om te vermijden dat er in mijn woonplaats ooit beslag zou kunnen gelegd worden op andermans inboedel, buiten het effectief gaan moeten verwijderen uit de woning van die inboedel?

Als u effectief op dat adres bent gedomicilieerd, zal er beslag worden gelegd op alle goederen daar aanwezig, tenzij het tegendeel wordt bewezen (factuur + betaalbewijs).

Van al uw voorstellen zal er in de praktijk geen enkele hier tegen in kunnen gaan. Het eigenhandig opmaken van documenten is niet tegenstelbaar aan uw schuldeisers.
Terug naar boven
tintinesk

BerichtGeplaatst: 06-10-2013 12:47:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor de goede orde: ik heb (nog) geen schuldeisers, gelukkig maar. Smile

Ik heb me laten vertellen door een jurist van Test-Aankoop dat door registratie van een aanwezige inboedel op andermans naam, een aanslag kan vermeden worden?

Als men door een notaris een document laat opmaken, spreken we toch niet over een eigenhandig opgemaakt papier? Zo'n notariële akte heeft dus geen enkele zin?
Terug naar boven
Toon
beheerder-moderator

BerichtGeplaatst: 06-10-2013 12:56:40    Onderwerp: Reageren met citaat

tintinesk schreef:
Voor de goede orde: ik heb (nog) geen schuldeisers, gelukkig maar. Smile

Ik heb me laten vertellen door een jurist van Test-Aankoop dat door registratie van een aanwezige inboedel op andermans naam, een aanslag kan vermeden worden?

Als men door een notaris een document laat opmaken, spreken we toch niet over een eigenhandig opgemaakt papier? Zo'n notariële akte heeft dus geen enkele zin?

Zowel de registratie als die notariële akte hebben inderdaad geen enkele zin.

De registratie geeft enkel een vaste datum aan het document. Doch spreekt zich niet uit over de inhoud van het document, laat staan dat dit met de werkelijkheid overeenstemt.

Een boedelbeschrijving door een notaris laten uitvoeren, komt neer op het laten akteren door de notaris van een eenzijdige verklaring. Jij kan bv. verklaren dat de inboedel behoort tot persoon A of B. De notaris zal dit akteren. De boedelbeschrijving op zich is authentiek, doch de inhoud niet.
Terug naar boven
tintinesk

BerichtGeplaatst: 06-10-2013 21:40:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je wel, dat is heel duidelijk voor wat betreft die mogelijkheden.
En een schenking: is daar misschien nog een laatste mogelijkheid?
Maw ik schenk de inboedel aan nader te bepalen derden.?
Terug naar boven
Toon
beheerder-moderator

BerichtGeplaatst: 07-10-2013 09:09:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat uw laatste geval betreft, opteert u best voor een schenking via een Belgische notaris. Dit laatste brengt natuurlijk ook kosten met zich mee. Men kan zich dan wel afvragen of het sop de kool nog waard is.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> beslag op roerende goederen Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: