gerechtsdeurwaardersforum gerechtsdeurwaardersforum
vragen over de gerechtsdeurwaarder en zijn ambtsverrichtingen, voor de professional en de leek
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Statuut stagiair-gerechtsdeurwaarder

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> STAGE
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ban-ok



Geregistreerd op: 13 Nov 2010
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: 13-11-2010 15:59:52    Onderwerp: Statuut stagiair-gerechtsdeurwaarder Reageren met citaat

Geachte medeforummers,

Kan iemand aangeven wat het correcte sociaalrechtelijke statuut is van de stagiair-gerechtsdeurwaarder die de stage op zelfstandige basis wenst uit te oefenen, en hiervoor een competetieve vergoeding ontvangt (stagiair en stagemeester kunnen immers samen kiezen of de stage zal uitgeoefend worden op zelfstandige basis of onder werknemersstatuut).

Op welke manier dient men zich in te schrijven zowel wat betreft KBO als sociale bijdragen der zelfstandigen?

Alvast hartelijk dank.

Mvg.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
weim
lid forumteam - kandidaat gdw


Geregistreerd op: 19 Sep 2010
Berichten: 69

BerichtGeplaatst: 13-11-2010 21:50:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je op zelfstandige basis werkt als stagiair dien je inderdaad sociale bijdragen te betalen (belangrijk om bv. nu al rechten op pensioen op te bouwen of gezinsbijslag).

Gelet op het (waarschijnlijk) minimaal inkomen als stagiair bedraagt de driemaandelijkse sociale bijdrage thans +/- 620 euro (de zogenaamde minimum sociale bijdrage).

Je dient hiervoor (verplicht) lid te worden van een sociaal verzekeringsfonds, vb. het SVMB of Partena.


Wat betreft een inschrijving in het KBO. Dit is - voor zover mij gekend niet verplicht als stagiair. Ik zelf heb dit nooit gedaan en heb pas mijn inschrijving genomen vanaf het moment dat ik kandidaat-gerechtsdeurwaarder ben geworden. Ken 2 stagiairs die tot op heden ook geen KBO nummer hebben.
Best misschien toch even navragen bij het sociale verzekeringsfonds waar je bij aansluit ?
Laat eventueel iets weten mocht ik hieromtrent verkeerd zijn.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nixiz
lid forumteam - stagiair gdw


Geregistreerd op: 11 Okt 2010
Berichten: 15

BerichtGeplaatst: 14-11-2010 16:45:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Als stagiair dien je inderdaad geen KBO-nummer aan te vragen.
Je inschrijven bij een sociaal verzekeringsfonds (Acerta, Xerius,...) en de sociale bijdragen betalen volstaat. Bij Acerta is het 624,48 euro per kwartaal als startende zelfstandige.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
weim
lid forumteam - kandidaat gdw


Geregistreerd op: 19 Sep 2010
Berichten: 69

BerichtGeplaatst: 15-11-2010 20:13:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Ter info : kreeg volgende Prive Bericht van Ban-ok :

Ban-ok schreef:
Beste Weim,

Alvast hartelijk dank voor je antwoord op mijn vraag in het topic 'statuut stagiair-gerechtsdeurwaarder'. Het is - jammer genoeg - een zeer troebel verhaal..

Hieronder toch een aantal nieuwe bemerkingen/vragen.

Vroeger waren de stages van een stagiair-gerechtsdeurwaarder doorgaans onbezoldigd. Dit - in combinatie met het feit dat je als stagiair-gerechtdeurwaarder niet over enige beroepsbekwaamheid van gerechtsdeurwaarder beschikt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een stagiair-advocaat die wel reeds tijdens de stage volwaardig beroepsactiviteit als advocaat uitoefent), en je als stagiair-gerechtsdeurwaarder dus geen beroepsactiviteit kan uitoefenen, deden de sociale verzekeringsfondsen en de rechtsliteratuur doen besluiten dat de stagiair-gerechtsdeurwaarder noch werknemer, noch zelfstandige kon zijn. Hij werd als het ware als een soort 'verlengd-student' beschouwd (cf. de leerovereenkomst). Met andere woorden waren noch belastingen, noch sociale zekerheidsbijdragen verschuldigd in hoofde van de stagiair. Uitzonderlijke vergoedingen door de stagemeester werd als goodwill of vrijgevigheid beschouwd en werden niet belast.

Echter, tijden veranderen, en steeds meer ziet men dat stagiair-gerechtsdeurwaarders een (soms zeer competitieve) vergoeding ontvangen voor hun prestaties tijdens de stage.

Om die reden zijn zowel de sociale verzekeringsfondsen, als de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders van mening dat de stage - in samenspraak met de stagemeester - dient uitgeoefend te worden onder het bediende-statuut (werknemer), dan wel onder het statuut van 'zelfstandige'.

Indien stagemeester en stagiair overeenkomen dat de stage zal uitgeoefend worden onder het bediende-statuut, stelt er zich geen probleem. Stagiair wordt ingeschreven als bediende, en alle fiscale en para-fiscale maatregelen m.b.t. bedienden zijn van toepassing.

Echter, indien stagemeester en stagiair overeenkomen dat de stage op zelfstandige basis zal worden uitgeoefend, en een (zeer) competetieve vergoeding zal uitgekeerd worden (bv. omdat de stagiair al voorgaande juridische ervaring heeft), dan stelt er zich een probleem.

Immers, om als zelfstandige sociale zekerheidsbijdragen (minimumbijdrage of verhoogde bijdrage) te kunnen/mogen betalen, moet men ingeschreven zijn als zelfstandige in de KBO. En daar ligt het probleem. Immers, om ingeschreven te kunnen worden in de KBO dient men op zelfstandige basis een beroepsactiviteit te ontplooien. Aangezien ja als stagiair-gerechtsdeurwaarder geen beroepsactiviteit kan uitoefenen (je hebt geen enkele bevoegdheid omdat je deze pas kan verwerven na homologatie van de stage itt tot bv. een stagiair-advocaat die vanaf de eerste dag van de stage het beroep volwaardig uitoefent) kan men een stagiair-gerechtsdeurwaarder ook niet als zelfstandige inschrijven in de KBO. Bij de KBO hanteert men een codesysteem. Elke code staat voor een beroepsactiviteit. Binnen de gerechtsdeurwaarderij zijn slechts 2 codes bekend waarmee ingeschreven kan worden in de KBO als zelfstandige, nl. kandidaat-gerechtsdeurwaarder en/of gerechtsdeurwaarder. Stagiair-gerechtsdeurwaarder bestaat gewoonweg niet in de KBO.

Met andere woorden, je kan in de KBO niet als zelfstandige ingeschreven worden onder de functie stagiair-gerechtsdeurwaarder. Op dat ogenblik kan je dus ook geen sociale zekerheidsbijdragen betalen, en zweef je dus helemaal in het niets..

Oplossing?

De stagiair kan zich inschrijven in de KBO onder een nummer dat slaat op de ontplooiing van 'algemene administratieve taken' op zelfstandige basis. Met andere woorden schrijft de stagiair-gerechtsdeurwaarder zich niet als "stagiair-gerechtdeurwaarder" in in de KBO, doch wel als een soort "administratief zelfstandige". Men verkrijgt op dit moment wel een KBO nummer en men kan gewoon sociale bijdragen als zelfstandige betalen.

Toch heeft deze laatste (EN ENIGE) oplossing een belangrijk nadeel. De stagiair-gerechtsdeurwaarder valt met zijn administratief-zelfstandige-inschrijving onder het BTW-stelsel en wordt BTW plichtig (in tegenstelling tot de gerechtsdeurwaarder en kandidaat-gerechtsdeurwaarder die door de wet uitdrukkelijk uit het BTW-stelsen gesloten worden als vrije beroepen). Met andere woorden zal de stagiair-gerechtsdeurwaarder facturen opstellen waarop door de stagemeester BTW betaald dient te worden.

Mag ik u vragen naar uw bedenkingen hieromtrent? Het is in elk geval onmogelijk om sociale zekerheidsbijdragen als zelfstandige te betalen, zonder ingeschreven te zijn in de KBO.

Hartelijk dank.

Mvg.



Navraag bij de stagiairs welke ik ken leert mij dat zij effectief geen KBO inschrijving hebben, doch wel degelijk sociale bijdragen betalen.
In die optiek lijkt het mij onjuist te zijn dat het onmogelijk is om sociale zekerheidsbijdragen te betalen als je niet ingeschreven bent in het KBO.
(het antwoord van Nixiz hieromtrent bevestigt mijn info).

Een inschrijving in het KBO als "administratief zelfstandige" lijkt mij inderdaad uit den boze, om de reden welke je zelf opgeeft.

Volgens mij is een inschrijving in het KBO op zich aldus geen voorwaarde om sociale bijdragen te betalen. De bijdragen zelf dien je zeker te betalen !
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Aiko
lid forumteam - kandidaat gdw


Geregistreerd op: 04 Nov 2010
Berichten: 100

BerichtGeplaatst: 16-11-2010 19:56:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Vergeet ook niet even te kijken naar het kindergeld.

Tot 25 jaar heb je recht op kindergeld wanneer je stage loopt
(voorwaarde is dat de stage een voorwaarde is om een brevet of diploma van het beroep te behalen, wat in casu onbetwistbaar zo is : zonder stage geen kandidaat-gerechtsdeurwaarder).
Als je niet langer bij je ouders inwoont wordt het kindergeld aan jouw uitbetaald ipv. aan je ouders.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> STAGE Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum