Aiko lid forumteam - kandidaat gdw
Geregistreerd op: 04 Nov 2010 Berichten: 100
|
Geplaatst: 29-05-2013 14:25:29 Onderwerp: |
|
|
De gerechtsdeurwaarder opent pas een dossier vanaf het moment dat hij opdracht krijgt tot tussenkomt. Maw. de boete en eventuele eerste herinnering zullen opgestuurd zijn door het parkeerbedrijf zelf.
Pas als hier geen reactie op komt wordt de gerechtsdeurwaarder ingeschakeld. Deze zal dan een eerste tussenkomst doen (het is mij niet duidelijk of deze eerste tussenkomst een gewone brief was of een exploot -vb. exploot van betekening-bevel tot betalen welke de gerechtsdeurwaarder bij je thuis is komen afgeven.). Hoe dan ook, deze tussenkomst van de gerechtsdeurwaarder kost geld en dit wordt bij het dossier gerekend.
Als je nu een betaling doet van enkel het bedrag van de boete dan voorziet het Belgische recht dat deze betaling eerst wordt gebruikt om de openstaande kosten en intresten te voldoen. Wat rest wordt toegerekend op de hoofdsom. Maw. als je een boete hebt van 100 euro en er zijn reeds 50 euro kosten gerechtsdeurwaarder gemaakt, en je betaalt slechts 100 euro, dan betaal je geen 100 euro boete (hoofdsom), maar 50 euro kosten en slechts 50 euro van de boete.
In dat geval zal de gerechtsdeurwaarder verder uitvoeren omdat de totaliteit van de schuld niet betaald is, met verdere kosten ten Uwer laste !
Blijft voor jou natuurlijk het probleem dat je wilt dat ze je het bewijs van opsturing van boete én eventuele herinnering voorleggen. Dit is een probleem tussen partijen (lees parkeerbedrijf en jezelf) en in principe heeft de gerechtsdeurwaarder hiermede (lees : het bewijzen van opsturing !) niets te maken, immers deze brieven zijn niet door hem opgestuurd maar door het parkeerbedrijf. Wat ik bedoel is dat het aan het parkeerbedrijf is om dit bewijs voor te leggen.
Op ons kantoor vragen wij in dergelijk geval het bewijs op bij het parkeerbedrijf en maken wij dat over aan de tegenpartij. In tussentijd wordt door ons de procedure geschorst.
Ik heb geen zicht op de lopende procedure in jouw geval. Maw ik weet niet of de gerechtsdeurwaarder dit bewijs gaat opvragen bij het parkeerbedrijf, of hij ondertussen de procedure gaat schorsen of niet ...
Spijtig genoeg kan alleen de gerechtsdeurwaarder die het concrete dossier beheert je hierop antwoorden.
Let wel op, als je een exploot (bevel tot betalen) hebt ontvangen ipv. van een gewone brief, is de volgende procedurestap normaliter beslaglegging op je goederen (met veel extra kosten). Het risico bestaat dus dat je geen antwoord krijgt van de gerechtsdeurwaarder maar wel een beslaglegging (nogmaals dit is afhankelijk van de werking van elk gerechtsdeurwaarderskantoor apart).
Soms gebeurt het dat parkeerbedrijven met verschillende gerechtsdeurwaarders werken (gelet op de grote hoeveelheid van dossiers). Op de brieven wordt dan bv. een centraal telefoonnummer/emailadres vermeld. Dit centraal telefoonnummer is dan niet hetzelfde telefoonnummer als dit van de gerechtsdeurwaarder welke de brief heeft opgestuurd.
Misschien dat dit in jouw geval ook zo is.
Het ware misschien wenselijk even op te zoeken of je wel het telefoonnummer/email van de gerechtsdeurwaarder zelf hebt of van een centraal aanspreekpunt. Vind je een ander telefoonnummer van de gerechtsdeurwaarder neem dan via dat telefoonnummer contact op met de deurwaarder.
Gaat het om hetzelfde telefoonnummer/email, dan zou ik gewoon langsgaan op het kantoor van de gerechtsdeurwaarder zelf om daar verdere uitleg te vragen. |
|