|
gerechtsdeurwaardersforum vragen over de gerechtsdeurwaarder en zijn ambtsverrichtingen, voor de professional en de leek
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
lostwishes
|
Geplaatst: 07-10-2011 15:02:14 Onderwerp: diverse vragen in 1 dringend |
|
|
geachte, ik had een rekening van de belastingen voor een bedrag van 2560€ doordat de interim te weinig af hiel, ik wist dit niet en had aan de belastingen een afbetalingsplan gevraagd. doch moest het is 6 keer max en dat kon ik niet. ik heb nogmaals gevraagd om een realistisch plan te krijgen maar kreeg geen maar, dus nu komt de deurwaarder beslag leggen want hij mag ook geen afbetalingsplan geven en de belastingen blijven weigeren. vermits ik wil mijden dat er nog extra kosten bij komen zou ik graag willen weten van hoe laat tot hoe laat een deurwaarder langs komt zodoende dat ik kan zorgen om thuis te zijn voor 2 redenen: de slotenmaker en mijn honden.
mijn honden zijn deels opvanghonden en deels mijn honden maar allen zwaar mishandeld en dus zeer bang zeker van mannen. als een deurwaarder met slotenmaker komt zonder ik thuis ben ben ik zeker dat ze mijn honden iets gaan doen daar zij uit angst nog durven bijten als ik er niet ben. dat wil ik ten zeerste mijden want dat verdienen zij niet. ik heb al gevraagd om een datum en uur af te spreken maar daar doet hij niet aan mee. dus als ik dan kan zien dat ik thuis ben zo lang hij kan komen, tenzij ik met de honden weg ben dan maakt het niet zooo veel uit kan ik toch al een heel deel miserie voor mijn honden besparen.
tevens de vraag: ik heb niet veel enkel wat klein gerief voor keuken etc.. en een oude kast, oude pc en kleine zwart-wit tv etc... dus het gerief dat ze hier komen halen dekt verrrrreeee van de rekening, maar als ze geweest zijn kunnen ze dan nog eens komen voor hetzelfde terwijl ze al weten dat ik eigenlijk niets heb en mij alleen nog verder op kosten jagen of voor verwijlinteresten nog eens ofzo?
en dan nog: wat mogen ze van mijn honden mee nemen? |
|
Terug naar boven |
|
|
weim lid forumteam - kandidaat gdw
|
Geplaatst: 09-10-2011 08:39:37 Onderwerp: |
|
|
1) de gerechtsdeurwaarder kan langskomen vanaf 06u 's morgens tot 21u 's avonds. Dit is dus wel een heel lange periode om thuis te blijven zitten wachten op de deurwaarder.
Ik vind het spijtig dat de deurwaarder niet meewerkt en geen concrete datum en uur met je wenst af te spreken. Probeer het anders toch nog maar eens om een datum/ uur af te spreken. Met een beetje medewerking van de deurwaarder zou dat toch moeten lukken ?
2) als je je inboedel laat verkopen en je schulden zijn daarmee niet vereffend (zoals het er naar toe uitziet), dan kan de gerechtsdeurwaarder later terug beslag leggen op je eventuele nieuwe inboedel voor dezelfde schuld. Een openbare verkoop leidt dus niet tot kwijtschelding van je schuld. Uiteraard is het een overweging die de deurwaarder moet maken. Als je "eerste" inboedel weinig waard is, dan zal hij ook wel beseffen dat je "tweede" inboedel waarschijnlijk ook niet veel waard zal zijn. De kans dat hij terug beslag zal komen leggen is, in jouw geval, naar mijn aanvoelen klein. Vergeet echter niet dat hij ook andere uitvoeringsmaatregelen kan nemen (bv. beslag op loon, auto, ...).
3) art. 1408 Ger.Wb. :
geen beslag mag worden gelegd :
1° op het nodige bed en beddegoed van de beslagene en van zijn gezin, de kleren en het linnengoed volstrekt noodzakelijk voor hun persoonlijk gebruik alsmede de meubelen nodig om deze op te bergen, een wasmachine en strijkijzer voor het onderhoud van het linnen, de toestellen die noodzakelijk zijn voor de verwarming van de gezinswoning, de tafel en de stoelen die voor de familie een gemeenschappelijke maaltijd mogelijk maken, alsook het vaatwerk en het huishoudgerei dat volstrekt noodzakelijk is voor het gezin, een meubel om het vaatwerk en het huishoudgerei op te bergen, een toestel om warme maaltijden te bereiden, een toestel om voedingsmiddelen te bewaren, één verlichtingstoestel per bewoonde kamer, de voorwerpen die noodzakelijk zijn voor de mindervalide gezinsleden, de voorwerpen die bestemd zijn om te worden gebruikt door de kinderen ten laste die onder hetzelfde dak wonen, de gezelschapsdieren, de voorwerpen en produkten die noodzakelijk zijn voor de lichaamsverzorging en voor het onderhoud van de vertrekken, het gereedschap dat nodig is voor het onderhoud van de tuin, een en ander met uitsluiting van de luxemeubelen en luxeartikelen;
Op je honden zelf kan dus geen beslag worden gelegd, op het voeder zal ook geen beslag worden gelegd.
Het kan best zijn dat de deurwaarder een aantal goederen van de honden opschrijft (bv. speeltjes, voederbakken, ...). Vraag is natuurlijk of hij deze ook daadwerkelijk gaat opladen als het tot een openbare verkoop komt. Hij moet dit immers nog verkocht zien te krijgen ook (wat overigens geldt voor al je goederen : als ze echt niet de moeite waard zijn om te verkopen, kan het best zijn dat je te maken hebt met een drukkingsbeslag : de gerechtsdeurwaarder legt beslag in de hoop dat je overgaat tot afbetaling. Doe je dit niet dan moet hij een beslissing nemen : ofwel opladen en er financieel verlies aan doen (kosten beslag, oplading en verkoop zijn hoger dan de opbrengst van de goederen) ofwel je dossier sluiten (of zoals hoger vermeld andere uitvoeringsmaatregelen zoeken).
Dit kan ik natuurlijk niet voor je inschatten.
Misschien is het feit dat hij geen datum met je wil afspreken wel een indicatie dat hij misschien niet eens van plan is om beslag te komen leggen ???? wetende dat je goederen toch geen verkoopswaarde hebben ????? |
|
Terug naar boven |
|
|
lostwishes
|
Geplaatst: 10-10-2011 20:26:30 Onderwerp: |
|
|
dus m.a.w omdat de belastingen een jaar lang weigeren om een afbetalingsplan te aanvaarden dat ik kan, gaan ze nu elke maand mijn tv , pc, zetel en auto komen op laden ofzo? zonder auto kan ik niet gaan werken (shiften) zonder pc zit mijn dochter in problemen voor school die soms dingen moet uit typen, en opzoeken etc.. en zonder tv kan ze op straat gaan rond hangen om iets in haar leven te hebben, allemaal omdat een stomme interim te weinig af hield en ik nog te dom was en dat niet wist! en een belastingskantoor die een afbetaling weigeren als het in meer dan 6 keer moet gaan. wat een maatschappij man man man!
en tot een afbetaling komen bij de deurwaarder kan niet want hij mag dat niet doen , ik MOET bij die belastingen zijn. dus een hopeloze zaak eh!
dus graag wat ik kan doen zodat ze niet elke keer alles komen halen wat ik heb, das al maar miniem, nog minder is onleefbaar als mens om nog iets van u leven te maken en niet weg te kwijnen.
ik heb gehoord van laten af kopen door iemand anders van de DW en dat ze het dan niet kunnen komen halen en ik kan betalen naar mijn kunnen, en dat ze dan wel moeten aanvaarden omdat er niets meer te halen valt. klopt dat?? dan is dat mijn optie maar weet niet of die juist is, nog nooit een DW gehad die komt schrijven dus ben er niet in thuis. |
|
Terug naar boven |
|
|
weim lid forumteam - kandidaat gdw
|
Geplaatst: 12-10-2011 17:01:49 Onderwerp: |
|
|
Mocht de gerechtsdeurwaarder beslag komen leggen, kun je inderdaad altijd de toepassing maken van art. 1526bis. Ger.Wb., zijnde :
" De schuldenaar tegen wie een uitvoerend beslag op roerend goed geschiedt, kan de in beslag genomen goederen in der minne verkopen ten einde de opbrengst ervan aan te wenden voor de betaling van de schuldeisers.
(Op straffe van verval) moet de schuldenaar binnen tien dagen na de betekening van de beslaglegging de gerechtsdeurwaarder in kennis stellen van de hem gedane voorstellen.
(Wanneer de gerechtsdeurwaarder meent dat deze voorstellen ontoereikend zijn of wanneer de schuldeiser bewijst dat deze ontoereikend zijn, wordt met het verzoek tot verkoop in der minne geen rekening gehouden.)
Behalve indien de weigering om met de verkoop in te stemmen is ingegeven door de bedoeling om de schuldenaar te benadelen, kan de schuldeiser niet aansprakelijk worden gesteld.
De overdracht van de eigendom van het goed is afhankelijk van de betaling van de prijs ervan in handen van de gerechtsdeurwaarder binnen acht dagen na de aanvaarding van het aankoopbod. Bij niet-naleving van die termijn kunnen de goederen onverwijld openbaar te koop worden gesteld.
Na betaling van de prijs in handen van de gerechtsdeurwaarder, maakt deze een proces-verbaal op van verkoop in der minne met vermelding van de identiteit van de koper en verkoper, de betaalde prijs en de omschrijving van de verkochte goederen. Hij stelt hiervan een afschrift ter beschikking van de koper.
Het proces-verbaal wordt aan het bestand van berichten gezonden in de vorm van een bericht als bedoeld in artikel 1390, § 1."
Concreet komt het hier op neer dat je binnen de 10 dagen na het beslag de gerechtsdeurwaarder (best per aangetekend schrijven) meldt dat je een koper hebt voor de inbeslaggenomen goederen (die koper kan dus een familielid of vriend zijn). Bovendien moet je melden welke prijs die derde persoon voor deze goederen wenst te betalen.
Als de gerechtsdeurwaarder dit bod aanvaardt dan moet de verkoopprijs binnen de 8 dagen na aanvaarding worden betaald. De gerechtsdeurwaarder stelt dan een P.V. van minnelijke verkoop op. De goederen kun je daarna in je woning laten staan. Als later een gerechtsdeurwaarder beslag wil leggen, dan leg je hem gewoon het PV van minnelijke verkoop voor. Hieruit blijkt dat de goederen niet aan jouw toebehoren (ook al staan ze in je woning) maar aan een derde, met als gevolg dat de gerechtsdeurwaarder hier geen beslag meer kan opleggen voor jouw schulden. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!