gerechtsdeurwaardersforum gerechtsdeurwaardersforum
vragen over de gerechtsdeurwaarder en zijn ambtsverrichtingen, voor de professional en de leek
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

dagvaarding voor bvba

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> Dagvaarding algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
daan



Geregistreerd op: 01 Mrt 2014
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: 01-03-2014 10:49:35    Onderwerp: dagvaarding voor bvba Reageren met citaat

Ons bedrijf (BVBA)heeft schulden bij de bank en bij leveranciers. en ook bij de boekhouder.
wij zijn uiteindelijk zelf tot de conclusie gekomen dat we niet meer kunnen betalen door de aanbreng van een ander boekhoudkantoor welke de cijfers duidelijk voorgesteld heeft en uitleg gaf hierbij.

wij hebben een regeling kunnen treffen met de leveranciers en de bank is op de hoogte dat wij het huis (van bvba) te koop hebben staan. Dit alles gaat in goed overleg, wij willen ook dat de bank een zo laag mogelijk verlies heeft. De bank geeft ons (en zichzelf) de tijd om het huis degelijk te kunnen verkopen. Wij hebben nu de intensieve kredieten op bezoek gehad en het gaat binnenkort naar Uitwijzing.

Echter, met de boekhouder waren wij in onderhandeling. de factuur van januari is nog niet betaald en de factuur van februari ook niet. we hebben vorige week een voorstel gedaan om in termijnen te betalen, en daarbij meteen 250,- overgemaakt (totale facturen is 1300,-) De dag erna kregen wij een mail van zijn advocaat met de mededeling dat wij binnen 8 dagen alles moesten betalen anders kwam er een dagvaarding.

de boekhouder weet hoe het met het bedrijf gesteld is, heeft een fout gemaakt ten koste van 12000,- waarvan hij zegt dat hij iemand anders zijn schuld is (moeilijk te bewijzen door ons) en heeft ons nooit laten weten dat het met de zaak fout liep. Dit is toch zijn plicht? Kan ik daar wat mee doen?

Hetgeen mij het meest frustreert is dat wij van goede wil zijn en hem, en alle leveranciers, wel willen betalen via onze andere (staat er los van) bv in nederland. hij gaat dus niet in op een regeling die wij met hem willen treffen.

Als wij nu de boeken neerleggen zal de bank toch de eerste zijn om geld te halen en dan de belastingen? dan blijft er toch niets meer over voor de boekhouder?

Waar wordt als eerst beslag op gelegd als wij gedagvaard zijn en er blijkt geen geld betaald te gaan worden? Alleen voor dat bedrag wat we de boekhouder schuldig zijn? Of "moet" het huis dan al openbaar verkocht worden? Wat mijn inziens niet eerlijk is tov de bank, want die hoopt ook op een nette prijs.

En nog meer vragen (sorry); als er uiteindelijk door wie dan ook beslag gelegd wordt op het huis, is het dan zo dat we moeten aantonen dat bv de tv door ons prive gekocht is?

de bvba is volstort, wij zijn niet persoonlijk borg staand.
Ik ben zaakvoerder maar kan ik mijn man een volmacht geven om bij de recht te spreken in mijn plaats? (ik ben nogal een emotioneel iemand...en weet niet helemaal van de hoed en de rand)

alvast hartelijk bedankt voor eenieder zijn of haar reaktie.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Toon
beheerder-moderator


Geregistreerd op: 23 Jan 2011
Berichten: 502

BerichtGeplaatst: 04-03-2014 10:26:45    Onderwerp: Reageren met citaat

U gaat onmiddellijk uit van de slechts mogelijke scenario's. Ik lees dat jullie willen afbetalen, maar dat dit niet wordt toegestaan onder dreiging van een dagvaarding voor het bevoegde gerecht.

Laat ons vooreerst hierop concentreren.

Aangezien jullie officieel werden aangeschreven door de advocaat van de tegenpartij, hoort het ook om hierop te reageren. Op een handelaar rust immers de verplichting om op zijn minst te reageren op (o.m. aangetekende) brieven, als hij niet akkoord gaat met de inhoud ervan.

De boodschap van jullie zou kunnen zijn:
Indien u zich niet zou kunnen vinden in het plan dat door ons werd voorgesteld, zijn wij uiteraard steeds bereid om VRIJWILLIG te verschijnen voor de bevoegde rechter, alwaar wij ons zullen beroepen op ons recht om een termijn van respijt aan te vragen (cf. art. 1244 tweede lid B.W.).

Indien de tegenpartij toch zou overgaan tot dagvaarding, zijn de kosten niet voor jullie rekening, daar jullie uitdrukkelijk aangeven om vrijwillige te verschijnen.

De termijn van respijt is een betalingstermijn, die de rechter aan een onfortuinlijke schuldenaar toekent, al is diens schuld opeisbaar. Het staat de rechter vrij, de betalingen van de hele schuld uit te stellen, of de schuldenaar toe te staan, zich met gedeeltelijke en opeenvolgende betalingen te kwijten. De rechter oordeelt op onaantastbare wijze.

In deze is het belangrijk om de rechter aldus te overtuigen en zelf in persoon aanwezig te zijn. Een BVBA wordt immers vertegenwoordigd door zijn zaakvoerder.

Indien de rechter zou ingaan op jouw verzoek is het vervolgens belangrijk om je te houden aan de opgelegde termijnen. Bij gebreke hieraan zal de uitvoeringsprocedure worden opgestart.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daan



Geregistreerd op: 01 Mrt 2014
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: 04-03-2014 10:38:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Toon,
dank u wel voor uw reaktie.
Het is nu spijtig genoeg denk ik te laat om deze stap nog te doen aangezien we de dagvaarding ontvangen hebben? Deze staat gepland op 12 maart. Dit is de dagvaarding van de boekhouder. (de we vanuit de BV wilden gaan betalen)
De bank echter heeft nog geen dagvaarding gestuurd, omdat dat gewoon niet zo snel gaat. de bank is op de hoogte dat de bvba geen hypotheek meer kan betalen (twee weken gelden een gesprek gehad met 'dienst intensieve kredieten, en zij stuurt het dossier naar uitwijzing) en wij weten (en de bank inmiddels ook) dat de bvba in de loop van het jaar failliet gaat. De bank hoopt (net als wij voor de bank) op een nette prijs (het huis staat nu te koop). Maar als de boekhouder zijn geld niet krijgt, ook bij dagvaarding niet, kan er dan beslag gelegd worden op het huis? of bv alleen een auto?

Dank U voor uw reaktie,
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Toon
beheerder-moderator


Geregistreerd op: 23 Jan 2011
Berichten: 502

BerichtGeplaatst: 10-03-2014 09:10:28    Onderwerp: Reageren met citaat

De respijt termijnen moeten aan de rechter gevraagd worden, dus 12 maart aanstaande.

Vrijwillige zal je niet meer kunnen verschijnen, maar de rest van mijn bericht blijft wel nog steeds gelden.

Dit vereist wel dat je persoonlijk aanwezig bent (in uw hoedanigheid van zaakvoerder)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> Dagvaarding algemeen Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum