gerechtsdeurwaardersforum gerechtsdeurwaardersforum
vragen over de gerechtsdeurwaarder en zijn ambtsverrichtingen, voor de professional en de leek
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

contract van bruikleen opstellen

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> beslag op roerende goederen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jokedewaard



Geregistreerd op: 21 Mei 2012
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: 21-05-2012 13:06:24    Onderwerp: contract van bruikleen opstellen Reageren met citaat

Door langdurige ziekte ben ik financieel in de problemen geraakt en heb inmiddels regelingen lopen bij diverse deurwaarders. Er is al eerder een deurwaarder geweest om de inboedel op te schrijven voor de openbare verkoop op 25 april 2012. Ik heb die kunnen tegenhouden door 250 euro te betalen. Dit bedrag moet ik nog 2 maanden betalen en dan gaat de deurwaarder zien wat het maandelijks aflossingsbedrag is. Met deze 750 euro zijn de deurwaarderskosten in ieder geval betaald, zo zei de deurwaarder mij. Mijn aangeslagen goederen verkopen heeft geen zin, daar dat meer kost dan opbrengt. Ik heb begrepen dat deurwaarders sedert het begin van dit jaar verplicht zijn om bij een beslaglegging melding te maken in de "berichten van beslag" of de ophaling wel of niet de moeite is. Alleen deurwaarders of advocaten hebben daar recht van inzage.

Ik overdenk om mijn goederen te verkopen aan een vriend, een verkoopscontract tekenen, en dat ontvangen geld van die verkoop dan aan de deurwaarder geven. Daarna wil ik een bruikleencontract op laten maken en dat laten registreren bij de FOD. Is dat een goede zet om mijn inboedel veilig te stellen? Momenteel ben ik nog ziek thuis en leef van 800 euro, dus kan ook geen afbetalingen doen. Als ik weer ga werken komt er misschien loonbeslag, maar dat vind ik niet erg, want dan hou ik netto nog meer over dan ik nu heb in ziekekas. Graag uw advies?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
weim
lid forumteam - kandidaat gdw


Geregistreerd op: 19 Sep 2010
Berichten: 69

BerichtGeplaatst: 21-05-2012 20:12:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ik heb begrepen dat deurwaarders sedert het begin van dit jaar verplicht zijn om bij een beslaglegging melding te maken in de "berichten van beslag" of de ophaling wel of niet de moeite is. Alleen deurwaarders of advocaten hebben daar recht van inzage.



Gerechtsdeurwaarders dienen al heel lang een zogenaamd beslagbericht neer te leggen. Sinds kort is dit systeem echter geïnformatiseerd, misschien is dit de nieuwigheid waar je naar doelt.
Op het beslagbericht dient de gerechtsdeurwaarder oa. de goederen te vermelden waarop beslag werd gelegd, hij hoeft hierbij geen melding te maken van de waarde hiervan.
Het is enkel wanneer een gerechtsdeurwaarder nav. een poging tot beslaglegging vaststelt dat de waarde van de goederen totaal ontoereikend zijn dat hij een PV van niet-bevinding kan opstellen. In dat geval zal hij dit vermelden op het beslagbericht (ipv. de vermelding van de goederen).

Aangezien er in jouw geval wel degelijk goederen in beslag genomen zijn, zal de gerechtsdeurwaarder een beslagbericht neerleggen met vermelding van de in beslag genomen goederen. Een verplichting tot vermelding dat de goederen niet ophaalbaar zijn is er niet (ik veronderstel dat je dit verwart met het hiervoor aangehaald bericht bij een PV van niet-bevinding).


Mijn inziens kan je thans de inbeslaggenomen goederen niet meer verkopen aan een derde. Deze staan immers nu onder beslag, ze verkopen zou gelijkstaan met het wegmaken van inbeslaggenomen goederen wat strafbaar is.
Wat wel mogelijk is/was is dat je een
binnen de tien dagen na het beslag
de gerechtsdeurwaarder in kennis stelt van het feit dat een derde jouw goederen wenst in te kopen tegen een bepaald bedrag (zie daarvoor art. 1526 Ger.Wb.). In jouw geval ga ik ervan uit dat die tien dagen inmiddels reeds ruim verstreken zijn, zodat dit ook niet meer mogelijk is.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> beslag op roerende goederen Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum