gerechtsdeurwaardersforum gerechtsdeurwaardersforum
vragen over de gerechtsdeurwaarder en zijn ambtsverrichtingen, voor de professional en de leek

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

beslagname:hoe bewijzen dat inboedel niet mijn eigendom is?

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> beslag op roerende goederen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
danijntje

BerichtGeplaatst: 09-11-2011 21:22:02    Onderwerp: beslagname:hoe bewijzen dat inboedel niet mijn eigendom is? Reageren met citaat

Stel: de deurwaarder komt op bezoek omdat ik mijn schulden niet betaal. Echter in het huis waar ik woon zijn we met twee gedomicilieerd: ik en mijn vriend. Mijn vriend heeft niks te maken met mijn schulden. Echter alle inboedel is van hem en niet van mij. Van veel zaken heeft hij nog de verkoopsbon op zijn naam, van veel andere zaken (zoals de meubels, tv, computer) kunnen wij niet bewijzen dat dat zijn eigendom is. Hoe moet je zoiets duidelijk maken aan de gerechtsdeurwaarder, om te vermijden dat mijn vriend getroffen zou worden door mijn schulden?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
weim
lid forumteam - kandidaat gdw

BerichtGeplaatst: 12-11-2011 09:58:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Wanneer iemand ergens gedomicilieerd staat, mag de gerechtsdeurwaarder ervan uit gaan dat de goederen aldaar toebehoren aan diegene die er gedomicilieerd staat. Komt de deurwaarder voor jou, dan mag hij ervan uit gaan dat de goederen in de woning van jouw zijn. Komt de deurwaarder voor je vriend, dan mag hij ervan uit gaan dat de goederen in de woning van je vriend zijn.
Kortom het is inderdaad aan je om te bewijzen dat de goederen niet van jezelf zijn maar van je vriend.

1) Voor de meubels waar je geen bewijzen voor hebt :
Deze zullen door de gerechtsdeurwaarder in beslag genomen worden.
Als het goederen betreft die je vriend bezat voor dat jullie gingen samenwonen kun je dat misschien nog bewijzen op basis van foto's (foto's waar de goederen op staan en waaruit duidelijk blijkt dat deze genomen zijn voor het tijdstip dat jullie gingen gaan samenwonen -> lijkt mij niet evident te zijn.)

2) voor de goederen waar je aankoopbewijzen voor hebt :
Leg deze voor aan de gerechtsdeurwaarder nav. het beslag of reeds op voorhand.
In de meeste gevallen zal de gerechtsdeurwaarder deze toch in beslag nemen (eventueel na overleg met zijn opdrachtgever).
Aankoopbonnen en facturen zijn immers geen sluitend bewijs dat die goederen ook effectief toebehoren aan je vriend. Je kunt perfect iets aankopen en dat bv. op naam van iemand anders laten factureren.
Anders is het als je bv. kunt aantonen dat die bonnen/facturen van voor het tijdstip dat je ging samenwonen.

Voor alles wat de gerechtsdeurwaarder in beslag neemt en dat toebehoort aan je vriend, kan hij een revindicatievordering opstarten. Dan wordt de deurwaarder en de schuldeiser gedagvaard voor de beslagrechter om te horen zeggen dat de goederen niet aan jouw toebehoren maar aan je vriend. Opgelet : de beslagrechter zal dan hierover uitspraak doen op basis van de bewijzen die je vriend kan voorleggen.
Dus hier hetzelfde probleem : als je weinig bewijzen hebt -> weinig kans op succes.
Terug naar boven
danijntje

BerichtGeplaatst: 12-11-2011 20:13:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Amai zo onrechtvaardig zeg, de bezittingen meenemen van iemand die niks met die schulden te maken heeft. Moest ik het mij kunnen permitteren dan zou ik ergens een gemeubeld studiootje huren en mij daar domiciliëren, zo zou ik een ander alvast geen last bezorgen.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> beslag op roerende goederen Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: