gerechtsdeurwaardersforum gerechtsdeurwaardersforum
vragen over de gerechtsdeurwaarder en zijn ambtsverrichtingen, voor de professional en de leek
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

beslag na minnelijke verkoop inboedel

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> beslag op roerende goederen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
broer



Geregistreerd op: 16 Nov 2015
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: 16-11-2015 15:53:09    Onderwerp: beslag na minnelijke verkoop inboedel Reageren met citaat

Door ziekte is mijn zus in de problemen gekomen, waardoor er vorig jaar beslag werd gelegd op haar inboedel.
Aangezien ze onvermogend is (invaliditeit) werd er geadviseerd om een minnelijk bod te doen op de boedel.
Dit heb ik gedaan, het bod werd geaccepteerd en na afwikkeling kreeg ik een pv van de minnelijke verkoop.
Ik heb haar ook een kopie bezorgd, voor het geval dat..

Helaas kreeg ze vorige maand ineens een gerechtsdeurwaarder over de vloer, om een zaak waarvan ze 2,5 jaar geleden dacht dat deze afgerond was.
Ze kwamen om beslag te leggen. Mijn zus heeft nog verteld dat de goederen niet haar eigendom waren en heeft het pv minnelijke verkoop overhandigd.
Echter is er toch beslag gelegd, er werd gezegd dat enkel dingen die niet vermeld stonden op het pv in beslag werden genomen.

Toen ik het beslag onder ogen kreeg stuitte ik op 2 problemen, het eerste, het was onleesbaar, een doktershandschrift is nog beter leesbaar.
Het tweede, wat ik kan ontcijferen staat wel degelijk op het pv en een item is niet vatbaar voor beslag.
Het betreft een tafel met stoelen, de enige tafel met stoelen in de woning.

Ik heb schriftelijk verzocht om een leesbare versie van de lijst, met de vermelding van de problemen die ik wel kon lezen. 2x
Een respons bleef echter uit.

Ondertussen had ik vernomen dat ik een revindicatieprocedure kon starten, maar daar ik niet in Belgie woon en veel weg ben voor mijn werk, was dat nagenoeg onhaalbaar.

Afgelopen weekend heb ik de waardevolle spullen van de pv uit het huis verwijderd, bij gebrek aan reactie van de gerechtsdeurwaarder.
Dezelfde avond heb ik deze ook ingelicht omtrent dit feit en met nogmaals de vragen die eerder gesteld waren.
Tot mijn verbazing kreeg ik deze morgen wel een reactie, echter nog steeds geen antwoord op mijn vragen, wel het bericht dat er of betaald moet worden of het gaat naar de procureur.
Zowel ikzelf als mijn zus zouden dan verantwoordelijk gesteld worden voor het wegmaken van de goederen.

Te zot voor woorden, daar het aantoonbaar mijn eigendom is en vooral omdat het er nu op lijkt dat eerdere berichten opzettelijk genegeerd zijn.
Daar ik niet in Belgie woon, maak ik mij niet al teveel zorgen, maar om mijn zus wel.
Ze is invalide, kan zichzelf niet verplaatsen en mocht het inderdaad voor komen zal ze ook niet kunnen komen opdagen.
Hetzelfde probleem hebben we met pro- deo advocaten, ze kan niet verplaatsen, dus er zal iemand aan huis moeten komen en tot op heden geen succes.

De vraag eigenlijk, wat kan ze nu verwachten? Zou de gerechtsdeurwaarder nu echt doorzetten, ondanks dat hij alles op papier heeft? Of is het gewoon een kwestie van onder druk zetten?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Toon
beheerder-moderator


Geregistreerd op: 23 Jan 2011
Berichten: 502

BerichtGeplaatst: 16-11-2015 16:19:46    Onderwerp: Reageren met citaat

De goederen liggen op vandaag onder beslag. Bijgevolg mogen de juridische gevolgen hiervan niet genegeerd worden.

De enige manier om dit beslag te handlichten is ofwel de volledige betaling van de schuld (mits akkoord van eventuele andere schuldeisers) ofwel een revindicatieprocedure opstarten en winnen.

Indien u geen revindicatieprocedure opstart en de in beslaggenomen goederen kunnen niet meer worden aangetroffen op het moment van de oplading, dan zal de gerechtsdeurwaarder verplicht zijn om bij het Parket een klacht neer te leggen wegens “wegmaking van inbeslaggenomen goederen” overeenkomstig art. 507 Sw.

Aangaande de niet voor beslag vatbare goederen:
Deze opmerking hadden jullie op straffe van verval aan de gerechtsdeurwaarder moeten meedelen, hetzij op het tijdstip van het beslag, hetzij binnen vijf dagen na de betekening van de eerste akte van beslag (cf. art. 1408 §3 Ger. W.). Vervolgens moest het beslag ook binnen de vijftien dagen ter griffie van de beslagrechter worden neergelegd.
Ik vrees dat al deze termijnen vermoedelijk verstreken zijn.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
broer



Geregistreerd op: 16 Nov 2015
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: 17-11-2015 01:13:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor uw antwoord.

Even voor mijn beeldvorming en corrigeert u mij als ik verkeerd zit.

Volgens art. 1526bis Ger. W: zijn de goederen vermeld in de pv van minnelijke verkoop nooit meer vatbaar voor beslag, ook niet voor andere schuldeisers.

Alle goederen in het beslagexploot staan op de pv van minnelijke verkoop, met uitzondering van de eetkamertafel met de stoelen.
Wat inhoud dat alles op de lijst niet vatbaar is voor beslag.
Mijn zus heeft ten tijde van het beslag dit kenbaar gemaakt aan de gdw, maar toch zijn de goederen opgeschreven.
Ze heeft het pv overhandigd, ze hebben het doorgelezen en toch schrijven ze deze zaken op.
Dit is dan van de goederen die leesbaar zijn, maar ik vermoed dat de onleesbare goederen ook op de lijst staan.
Vooral omdat vragen omtrent het exploot genegeerd worden

Buiten het feit dat mijn zus tijdens het beslag deze mededeling heeft gedaan, heb ik dit ook binnen de gestelde termijn gedaan, echter is mijn schrijven en een later schrijven genegeerd.

Vandaag heb ik weeral de gdw aangeschreven, met nogmaals het verzoek een leesbaar exploot te leveren en om tot een oplossing te komen.
Gezien het gebrek aan reactie van eerdere schrijven verwacht ik er niet teveel van.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Toon
beheerder-moderator


Geregistreerd op: 23 Jan 2011
Berichten: 502

BerichtGeplaatst: 17-11-2015 08:08:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Uw redenering is inderdaad verkeerd.

Ondanks het feit dat deze goederen niet in beslag konden worden genomen, zijn ze wel in beslag genomen.

Bijgevolg moeten jullie de juiste procedure volgen om het beslag te handlichten, zijnde een integrale betaling of het instellen van een revindicatieprocedure (zie mijn eerder bericht).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> beslag op roerende goederen Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum