gerechtsdeurwaardersforum gerechtsdeurwaardersforum
vragen over de gerechtsdeurwaarder en zijn ambtsverrichtingen, voor de professional en de leek
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

is mijn schuld dan verjaard of niet??

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> beslag op roerende goederen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Diddou



Geregistreerd op: 05 Okt 2014
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: 05-10-2014 15:47:29    Onderwerp: is mijn schuld dan verjaard of niet?? Reageren met citaat

Hallo,
Ik zit met een vraag, nl;
In 2000 ben ik samen met mijn vriend een lening aangegaan en ik heb toen getekend als alleen betalende borg. Maw ik alleen zou deze lening afbetalen. We hebben wel beiden getekend. Na een tijd waren we uit elkaar en ik kon deze lening niet meer betalen. De bank heeft dan via een vonnis mogen beslag leggen op.eventuele terugbetalingen van de belastingen. In 2002 ben ik verhuisd naar frankrijk en woonde daar bij mijn ouders. De bank heeft nog enkele malen geprobeerd op geld te krijgen maar ik kon niet betalen. Daarna heb ik van hen niks meer gehoord. Totdat in 2006 bleek dat ze mijn laatste belgische belastingen (die van 2002) toch ingehouden hebben. Nu woon ik sinds anderhalf jaar weer in belgie en zou nu weer geld terugkrijgen van de belastingen. Nu is mijn vraag; kunnen zij al die jaren later nog altijd beslag leggen op mijn belastingen of niet? Of is de schuld verjaard? Ik heb sinds 2003 geen contact meer gehad met de bank of hun incassobureau.
Heeft iemand een antwoord???
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Toon
beheerder-moderator


Geregistreerd op: 23 Jan 2011
Berichten: 502

BerichtGeplaatst: 05-10-2014 16:29:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Er is te weinig info om op jouw vraag te antwoorden.

Cf. art. 2262bis § 1 verjaren alle persoonlijke rechtsvorderingen door verloop van tien jaar.

Cf. art. 2244 § 1 vormen een dagvaarding voor het gerecht, een bevel tot betaling, of een beslag, betekend aan hem die men wil beletten de verjaring te verkrijgen, burgerlijke stuiting.

M.a.w. wanneer er een vonnis werd bekomen zal vanaf de datum van het vonnis 10 jaar gerekend worden. Wanneer er nadien een bevel wordt betekend zal men terug vanaf die datum 10 jaar kunnen rekenen. Idem bij beslag. Het zou ook kunnen dat men een verjaringsstuitend bevel heeft betekend aan de procureur des Konings gezien jouw verblijf in het buitenland. Het kan dat je van dergelijke betekeningen nog niet op de hoogte bent.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Diddou



Geregistreerd op: 05 Okt 2014
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: 05-10-2014 17:59:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik had wel een schuldbemiddelaar in die tijd. Maar alles is gestopt bij mijn verhuis. Dat ik teruggekomen ben naar belgie was ook eerder toevallig. En sinds ik hier ben heeft de bankmij ook nog niet gecontacteerd. De lening was aangegaan voor babyspullen en een kleine auto te kunnen kopen. Ik vraag mij dan af of ze nog terug gaan geld vorderen om de lening af te betalen? Zou het kunnen dat ze dan toch daarvoor bij mijn toenmalige vriend zijn gaan kloppen? En dan die intresten nog.. ik kan toch moelijk die bank zelf bellen om te weten hoe het staat? Dan nemen ze nog aan dat ik wil betalen. Ik ben alleenstaand met een kind en laag inkomen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Diddou



Geregistreerd op: 05 Okt 2014
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: 05-10-2014 18:01:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik had wel een schuldbemiddelaar in die tijd. Maar alles is gestopt bij mijn verhuis. Dat ik teruggekomen ben naar belgie was ook eerder toevallig. En sinds ik hier ben heeft de bankmij ook nog niet gecontacteerd. De lening was aangegaan voor babyspullen en een kleine auto te kunnen kopen. Ik vraag mij dan af of ze nog terug gaan geld vorderen om de lening af te betalen? Zou het kunnen dat ze dan toch daarvoor bij mijn toenmalige vriend zijn gaan kloppen? En dan die intresten nog.. ik kan toch moelijk die bank zelf bellen om te weten hoe het staat? Dan nemen ze nog aan dat ik wil betalen. Ik ben alleenstaand met een kind en laag inkomen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Toon
beheerder-moderator


Geregistreerd op: 23 Jan 2011
Berichten: 502

BerichtGeplaatst: 06-10-2014 09:43:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Indien de bank de verjaring gestuit heeft, dan is dit perfect mogelijk.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Diddou



Geregistreerd op: 05 Okt 2014
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: 06-10-2014 10:10:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Ok bedankt!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Diddou



Geregistreerd op: 05 Okt 2014
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: 16-10-2014 22:39:04    Onderwerp: Reageren met citaat

In uw antwoord schrijft u:
Wanneer er nadien een bevel wordt betekend zal men vanaf die datum terug 10 jaar kunnen berekenen. Idem bij beslag.

Kan u dit even nader verklaren?
Met dank
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Toon
beheerder-moderator


Geregistreerd op: 23 Jan 2011
Berichten: 502

BerichtGeplaatst: 17-10-2014 10:24:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Indien er bv. in 2008 een BEVEL werd betekend dat zal vanaf die datum de verjaring worden gerekend en zal de schuld pas verjaard zijn 10 jaar later in 2018.

Indien er een beslag werd gelegd (bv. roerend) dan is er sprake van een daadwerkelijke tenuitvoerlegging (na bevel) en duren de gevolgen van de stuiting voort tot aan de laatste proceshandeling (bv. evenredige verdeling na verkoop). M.a.w. de verjaring begint maar pas terug te lopen nadat de beslagprocedure is voltooid of definitief is opgeheven (cf. E. DIRIX en K. BROECKX, Beslag, in A.P.R., 2010, blz. 70, nr. 83).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> beslag op roerende goederen Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum