gerechtsdeurwaardersforum gerechtsdeurwaardersforum
vragen over de gerechtsdeurwaarder en zijn ambtsverrichtingen, voor de professional en de leek
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

vraagje

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> beslag op roerende goederen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dorpie



Geregistreerd op: 26 Aug 2014
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: 26-08-2014 16:17:48    Onderwerp: vraagje Reageren met citaat

hallo,
het volgende is mij overkomen,
ik ben mijn rijbewijs ontzegt tot 28aug,daardoor kan ik niet werken en ben ik met de trein naar Gent geweest om bij mijn vriendin te logeren. Terwijl ik daar was zou ik een brief ontvangen hebben met de verkoop van mijn camionette, om kort te vertellen,vrijdag werd mijn camionette opgehaald en zaterdag verkocht. Vandaag pas kom ik te horen van mijn zus wat er gebeurt is. Ik weet dat ik iets van kleine 4000€ moest betalen. Mijn vraag,wat moet ik doen om mijn personelijke en werkgerief terug te krijgen? Dat ze mijn camionette verkopen ja,maar met mijn werkgerief erin met waarde van meer dan 5000€ kan volgens mij niet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Toon
beheerder-moderator


Geregistreerd op: 23 Jan 2011
Berichten: 502

BerichtGeplaatst: 26-08-2014 16:26:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit hangt af van wat er in beslag genomen is.

Het proces-verbaal van inbeslagname zal het best vergeleken worden met het proces-verbaal van oplading.

In principe kan er enkel worden opgeladen wat in beslag werd genomen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
dorpie



Geregistreerd op: 26 Aug 2014
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: 26-08-2014 16:34:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Toon,
Eerst en vooral,bedankt om te reageren op mijn bericht.
volgens ik weet,zou alleen mijn camionette op het papier staan om te verkopen,maar daar ik niet thuis was en niks afwist van de ophaling,had ik geen tijd om ze leeg te maken en op de laadruimte van mijn camionette (is open camionette met kippersysteem) stond er een grote laadbak op met al mijn werkgerief in. Is het mogelijk om mijn prive-en werkmaterialen terug te krijgen? Wegens,stond niet bij beslag te nemen goederen en ook omdat het bedrag ik moest betalen,veel kleiner is dan de waarde van wat ze mij afgenomen hebben. Wat doe ik het beste daarvoor?
mvg Marc


Laatst aangepast door dorpie op 26-08-2014 16:53:37; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Toon
beheerder-moderator


Geregistreerd op: 23 Jan 2011
Berichten: 502

BerichtGeplaatst: 26-08-2014 16:53:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is aan te raden om zo snel mogelijk contact op te nemen met de gerechtsdeurwaarder.

Je laatste stelling doet niet ter zake. Wegens het collectief karakter van het beslag wordt er steeds in beslag genomen en verkocht voor ALLE schuldeisers en dus niet enkel en alleen voor de schuldvordering van de beslagleggende schuldeiser.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
dorpie



Geregistreerd op: 26 Aug 2014
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: 26-08-2014 17:07:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Toon schreef:
Het is aan te raden om zo snel mogelijk contact op te nemen met de gerechtsdeurwaarder.

Je laatste stelling doet niet ter zake. Wegens het collectief karakter van het beslag wordt er steeds in beslag genomen en verkocht voor ALLE schuldeisers en dus niet enkel en alleen voor de schuldvordering van de beslagleggende schuldeiser.



Ik kan moeilijk begrijpen dat ze mogen uw inbeslag genomen camionette pakken met alles erop en eraan!!! Hoe kan ik mijn zelfstandige functie uitvoeren als ze mijn werkmateriaal komen pakken die niet eens is aangeslegen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Toon
beheerder-moderator


Geregistreerd op: 23 Jan 2011
Berichten: 502

BerichtGeplaatst: 26-08-2014 17:21:24    Onderwerp: Reageren met citaat

dorpie schreef:


Ik kan moeilijk begrijpen dat ze mogen uw inbeslag genomen camionette pakken met alles erop en eraan!!! Hoe kan ik mijn zelfstandige functie uitvoeren als ze mijn werkmateriaal komen pakken die niet eens is aangeslegen?


Er zijn 2 opties:

1) uw voertuig werd in beslaggenomen inclusief de toebehoren en het werkmateriaal.

Hier is volgende bepaling van toepassing: art. 1408 Ger. W.

De goederen die de beslagene volstrekt nodig heeft voor zijn beroep zijn niet voor beslag vatbaar, tot een waarde van (2.500 EUR) op het tijdstip van het beslag en naar keuze van de beslagene, behalve voor de betaling van de prijs van die goederen

Indien je je hierop wou beroepen moest je je opmerkingen, op straffe van verval aan de gerechtsdeurwaarder meedelen, hetzij op het tijdstip van het beslag, hetzij binnen vijf dagen na de betekening van de eerste akte van beslag.

In de veronderstelling dat je dit niet hebt gedaan kan de gerechtsdeurwaarder aldus je voertuig inclusief toebehoren opladen en verkopen.

2) enkel en alleen het voertuig werd in beslag genomen. Er kan enkel en alleen een oplading & verkoop plaatsvinden van het voertuig, niet meer niet minder.

De enige mogelijke uitzondering hierop bestaat wanneer er een bijkomende inbeslagname zou gebeurd zijn van het materiaal met onmiddellijk oplading. Dit laatste zal wel gemotiveerd dienen te worden en deze goederen kunnen niet daags nadien worden verkocht, daar er minimaal 1 maand moet verlopen tussen de inbeslagname en de verkoop.

Conclusie:

Aangezien je zelf niet op de hoogte bent van wat er precies in beslag werd genomen, blijft het aan te raden onmiddellijk contact op te nemen met de gerechtsdeurwaarder. Deze laatste moet jou in kennis stellen wat er is gebeurd met het materiaal.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
dorpie



Geregistreerd op: 26 Aug 2014
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: 26-08-2014 17:31:42    Onderwerp: Reageren met citaat

ok thx, heb ik intussen al gedaan met antwoord,morgen terug te bellen wegens afwezigheid van de deurwaarder zelf. Ik hoop mijn materiaal terug te krijgen,anders is het einde werken daar ik onmogelijk kan werken zonder mijn gerief. Toch bedankt voor je raad.

mvg Marc
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> beslag op roerende goederen Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum