Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
svaya
|
Geplaatst: 11-06-2013 18:36:04 Onderwerp: Geen voorafgaand schrijven ontvangen |
|
|
Jaren geleden heb ik een zaak met iemand opgestart.
Om een lang verhaal kort te maken, hield mijn vennoot me aan het lijntje en laat me zitten met de schulden die er zijn. Ook deze van het sociaal secretariaat en de vennootschapsbijdragen.
Door het aanslepen van de factuur om mijn vennoot toch aan te manen mee te betalen, kwam het tot een vordering van het sociaal secretariaat via een gerechtsdeurwaarder.
Na een bezoekje aldaar bleek de vennootschap recht te hebben op vrijstellingen van bijdragen mits voorlegging attest van de FOD Financiën. Zij vragen, ik draai: enkele dagen later hebben ze dit attest.
Twee dagen later ontvang ik een brief waarin vermeld staat alle bijdragen afgetrokken worden, maar nog een vordering en de kosten van de deurwaarder blijven bestaan. Toch zal de gerechtsdeurwaarder mij hierover informeren.
Twee maanden hoor ik niets en komt de gerechtsdeurwaarder vandaag tijdens mijn afwezigheid mijn woning binnen om alles op te teken voor beslag.
Ik heb zelfs geen aangetekend schrijven ontvangen van het openstaande saldo, dus heeft de gerechtsdeurwaarder dan wel recht om mijn woning te betreden om een inbeslagname te regelen?
Het lijkt mij logisch van niet, maar dat bezoekje is wel een meerkost van 1/3 van de daarvoor te betalen som. Het lijkt mij logisch dat dit toch niet kan: als het ware de deur instappen bij iemand die niet weet hoeveel die moet betalen? |
|
Terug naar boven |
|
|
Aiko lid forumteam - kandidaat gdw
|
Geplaatst: 11-06-2013 19:50:04 Onderwerp: |
|
|
In dergelijk geval zou het "klantvriendelijker" geweest zijn van de gerechtsdeurwaarder om, na bevestiging van het sociaal secretariaat dat bepaalde bedragen in mindering werden gebracht (de deurwaarder zal daar immers ook bericht over gekregen hebben), je alsnog een afrekening over te maken. (dit hoeft uiteraard niet aangetekend te gebeuren, kan ook per gewone post).
In de praktijk werken echter niet alle gerechtsdeurwaarders zo, wat blijkt uit je verhaal. De gerechtsdeurwaarder is er immers van uit gegaan dat je weet dat je een schuld hebt tav. het sociaal secretariaat en dat het aldus jouw plicht is om ervoor te zorgen dat deze volledig vereffend wordt. Vanuit zijn standpunt moest je dus zelf contact met hem opnemen (nadat je van het sociaal secretariaat bericht had gekregen dat de bijdragen werden in mindering gebracht) om het juiste saldo te weten. Op zich dus een rechtsgeldige werkwijze, maar zoals gezegd allerminst "klantvriendelijk".
In die optiek zal in het voorafgaandelijk exploot (betekening-bevel tot betalen) een afrekening zijn opgenomen waarbij vermeld wordt:
"Onder voorbehoud van alle nog in mindering te brengen betalingen en/of bedragen waarvoor kwijting werd gegeven" (of soortgelijke bewoordingen).
In de toekomst is het dus beter zelf contact op te nemen met de gerechtsdeurwaarder omdat het in dit geval niet zijn wettelijke plicht is om een afrekening op te sturen. Nogmaals, een spijtige houding van de gerechtsdeurwaarder, zeker niet de manier van werken op alle kantoren. |
|
Terug naar boven |
|
|
svaya
|
Geplaatst: 11-06-2013 21:07:25 Onderwerp: |
|
|
Als dit inderdaad rechtsgeldig is, is dit een fout in de wet... Het klinkt als een makkelijk excuus om gemakkelijk geld te verdienen zonder er iets voor te doen.
Per gewone post opsturen is geen bewijs: voor niemand niet.
Morgen eens langs het sociaal secretariaat gaan, misschien zijn zij wel klantvriendelijker.
Zij hebben immers de opdracht gegeven en gemeld dat de deurwaarder me zou informeren. |
|
Terug naar boven |
|
|
|