gerechtsdeurwaardersforum gerechtsdeurwaardersforum
vragen over de gerechtsdeurwaarder en zijn ambtsverrichtingen, voor de professional en de leek

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

beslag auto en wat met kinderspullen

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> beslag op roerende goederen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sterretje76

BerichtGeplaatst: 11-12-2013 14:10:51    Onderwerp: beslag auto en wat met kinderspullen Reageren met citaat

Gezien ik zware medische problemen heb gehad, zonder inkomen viel en dus schulden zich opstapelden, zit in nu met belastingsschuld.
Ik heb reeds 2x een afbetaling gevraagd, maar de belastingen weigeren.
Eerstdaags verwacht ik dus een deurwaarder voor beslag roerende
goederen, en had hierover dringende vragen.

Ik heb sinds kort terug een auto op mijn naam, heb sinds 2 weken terug werk, en heb mijn auto hiervoor nodig (afgelegen, niet bereikbaar met openbaar vervoer).
Mogen ze mijn wagen in beslag nemen, en indien ja, mag ik er nog
mee rijden als hij opgeschreven word?
Moet mijn auto werkelijk thuis staan om in beslag te worden genomen,
want als ik bvb op het werk ben, wat gebeurt er dan mee?

Ook een vraag over de spullen van mijn dochtertje.
Ik heb co-ouderschap na mijn scheiding, maar zij staat bij mijn ex gedomicilieerd. Mogen ze dan haar spullen opschrijven? (bed, bureau, speelgoed...)

Ik wil echt afbetalen aan de belastingen, maar ze weigeren...
Wat kan ik nog meer doen?
Het is geen leven zo...

Crying or Very sad

wie weet dringende raad?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Toon
beheerder-moderator

BerichtGeplaatst: 11-12-2013 17:38:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Uw auto kan inderdaad in beslag genomen worden. M.i. is de bepaling i.v.m. de onbeslagbaarheid van art. 1408 Ger. W. (zijnde: "op de goederen die de beslagene volstrekt nodig heeft voor zijn beroep, tot een waarde van (2.500 EUR) op het tijdstip van het beslag en naar keuze van de beslagene") in casu niet van toepassing. De auto is nooit het enige middel om zich te verplaatsen.

Indien je niet thuis bent kan er op basis van de gegevens in het DIV beslag gelegd worden op deze auto. Persoonlijk vind ik echter wel dat de gerechtsdeurwaarder deze auto moet gezien hebben als hij deze in beslag neemt. Wanneer de gerechtsdeurwaarder bv. op het moment van de betekening van het dwangbevel merkt dat er een auto aanwezig is, dan kan hij aan de hand van deze informatie ook op een later tijdstip deze auto in beslag nemen. Er zijn wel confraters die louter aan de hand van de inschrijving in het DIV beslag leggen op een wagen.

Indien je auto finaal in beslag genomen is, mag je hiermee uiteraard nog rijden. Je mag hem bv. enkel niet meer verkopen of beschadigen. Je moet er als een goed huisvader zorg voor dragen.

Aangaande de spullen van je dochter, moet je je geen zorgen maken. Deze mogen niet in beslag genomen worden. Art. 1408 Ger. W. heeft hierover volgende bepalingen:
- op het nodige bed en beddegoed van de beslagene en van zijn gezin,
- op de kleren en het linnengoed volstrekt noodzakelijk voor hun persoonlijk gebruik alsmede de meubelen nodig om deze op te bergen,
- de voorwerpen die bestemd zijn om te worden gebruikt door de kinderen ten laste die onder hetzelfde dak wonen,

Doch het een en ander met uitsluiting van de luxemeubelen en luxeartikelen;
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    gerechtsdeurwaardersforum -> beslag op roerende goederen Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: